Hamilelik Süresince Ağız Bakım

Hamilelikte diş kaybetmek zorunda değilsiniz. Toplumda inanılanın aksine bebek annenin dişlerinin kalsiyumunu almaz. İyi bir bakımla sorunsuz dişlere sahip olabilirsiniz.

Hamilelik süresince diş hekimine gitmeli miyim?

Planlı bir hamilelik söz konusu ise öncesinde diş hekimi kontrolüne gidip varsa ağız problemlerinizi tedavi ettirmek en ideal davranıştır. Ancak bu durum her zaman mümkün olmamaktadır. 3 aylık kontrollerle diş taşı temizliği ve ağız bakımının yapılması tavsiye edilmektedir.

Hamilelik sürecinde ne zaman dişlerimi yaptırabilirim?

Hamilelik sürecinde en uygun zaman 2. trimester yani 3 ve 6. aylar arasıdır. Bu aylar dışında acil durumlar haricinde diş tedavilerinden kaçınılmalıdır. İlk aylarda stress kaynaklı düşük riski bulunmaktadır. Son 3 ayda ise hasta uzun süre yatay pozisyonda tedavi edilmemelidir. Ağrının eşlik ettiği acil durumlarda doğum uzmanı ile irtibat kurularak tedavi yapılmalıdır. Hamilelerin uzun ve acil olmayan tedavileri doğum sonrasına bırakılmalıdır.

Hamilelikte diş etleri neden kanar?

Hamilelikte görülen, genellikle 2. ayda başlayıp 8. ayda en üst düzeye çıkan diş eti kanamaları ve şişliklerinin nedeni hamilelik sırasında artan östrojen ve progesteron hormonlarıdır. İhmal edilen ağız bakımı ve diş taşlarının varlığında şikayetler artmaktadır. Ancak iyi ve düzenli yapılan ağız bakımı ve diş hekimi kontrolleri ile bu dönem sorunsuz atlatılabilmektedir.

Hamilelikte dişler neden çürüyor?

İnanılanın aksine hamilelikte diş çürüklerinin bebeğin kalsiyum ihtiyacıyla ilgisi yoktur. Diş çürümelerinin sebebi;

• Hamilelikte yeme alışkanlığının değişmesi ve diş bakımının ihmal edilmesi

Hamilelik süresince yenilenlerin miktarı ve sıklığı artmaktadır. Bu ölçüde ağız bakımının da arttırılması gerekmektedir. Özellikle yenilen yumuşak ve şekerli gıdalar diş yüzeyine yapışır; çürüklere ve diş eti kanamalarına sebebiyet verir. İlk aylarda artan yorgunluk ve uyku hali ile diş bakımının ihmal edilmesi diş kayıplarına neden olmaktadır.

• İlk aylarda görülen kusma nedeniyle ağız asiditesinin artması

Kustuktan hemen sonra dişler fırçalanmamalıdır. Ağız su ile çalkalanmalıdır. Ağızdaki mide asidi uzaklaştırılmalıdır. Aksi taktirde asidik ortamda yapılan fırçalama işlemi dişlerinize zarar verir.

• Hormonal değişiklik sonucu kanayan diş etleri nedeniyle dişlerin fırçalanmasından kaçınılması

Çoğu insan diş etlerinin kanaması karşısında dişlerini fırçalamaktan vazgeçer. Kanamanın kendilerinin verdiği zarardan kaynaklandığını düşünürler. Gerçek bunun tam aksidir. Kanamanın nedeni diş ve diş etleri arasına yerleşen yemek artıkları, diş taşları ve bakterilerdir. Diş fırçalamasının durdurulması bu artıkların artmasına ve dolayısıyla kanamanın artmasına neden olmaktadır. Düzenli fırçalamanıza rağmen dişeti kanamanız devam ediyorsa diş hekiminize başvurup profesyonel temizlik yaptırmanız gerekmektedir.

Dr. Dt. Müge Tirali Türkkan

Diş Eti Hastalıkları ve Cerrahisi Uzmanı (Periodontolog)

Designed by Valeria_Aksakova / Freepik

İlk Yorumu Siz Yapın