8 Soruda İmplant

İmplant nedir?

İmplant, vücut içerisine ve canlı dokulara cansız maddelerin yerleştirilmesidir. Dental implantlar (diş implantları) ise, eksik olan bir veya birkaç dişin işlev ve estetiğini sağlayabilmek için çene kemiğinin içine açılan yuvaya yerleştirilen metal vida veya kök şeklinde yapılardır. Genellikle titanyum esaslılardır. Zamanla implantın dış yüzeyi ile canlı kemik dokusu arasında osseointegrasyon adı verilen kaynaşma oluşur.

Hangi durumlarda implant tedavisi önerilir?

• Hareketli (takılıp çıkartılan) protez kullanmak istemeyen bireylerde
  • Tek diş eksikliklerinde diğer dişlerin kesilmesini önlemek için
  • Arka bölgede köprü yapacak dayanak diş olmadığı durumlarda
  • Hareketli protezlerin tutuculuğunu arttırmak için
  • Ortodontik ( tel tedavisi) tedavide kuvvet alınması için

Her hastaya implant uygulanabilir mi?

Bunun için öncelikle hastanın sistemik durumunun bilinmesi gerekmektedir. Kontrol altında olmayan diabet (şeker) hastalığı, bazı kan hastalıkları, immün (bağışıklık) sistemi hastalıklarında ve aşırı miktarda sigara tüketen bireylerde implant yapımından kaçınmak gerekmektedir.

Diğer bir faktör ise çene kemiğinin genişliği-yüksekliği ve kalitesidir. Çoğunlukla diş çekimini takiben çene kemiğinde boyutsal küçülme görülmektedir. Bu küçülmenin miktarı bir uzman hekim tarafından kontrol edilmeli ve tedavi kararı buna göre verilmelidir.

İmplant tedavisinin diğer tedavilere göre avantajları/dezavantajları nelerdir?

Avantajları:

• Sağlıklı dişlere zarar verilmeden eksik dişlerin tamamlanması
  • Yemek yeme ve konuşma sırasında rahatlık
  • Estetik ve doğal görünüm

Dezavantajları:

• Diğer tedavi seçeneklerine göre bazı durumlarda maliyetleri yüksektir.

İmplant tedavisi nasıl yapılır? Yapım aşaması zor ve ağrılı mıdır?

Konusunda uzman hekimler tarafından muayenehanelerde rahatlıkla yapılabilmektedir. Operasyonunun süresi hastalara göre değişiklik göstermekle birlikte yaklaşık 10-15 dakika sürmektedir. Lokal (sadece operasyon bölgesini uyuşturan) anestezi ile operasyon sırasında ağrı hissedilmemektedir. Operasyon sonrası hissedilecek rahatsızlık normal diş çekimi sonrası gibidir. Oluşabilecek ağrı, ağrı kesicilerle geçebilecek kadardır.

Operasyondan yaklaşık 2-3 ay sonra üst protez yapımına geçilir. Bu süre içerisinde hastalar geçici protez kullanarak normal yaşantılarını sürdürebilirler.

Neden hemen daimi protezlerin yapılması sakıncalıdır?

İmplantların tamamen kemiğe kaynayabilmesi ve üzerine gelecek yükleri kaldırabilmesi için en az 2 aylık bir süreye ihtiyacı vardır. Bu süre zarfında implantlara yük uygulamayacak uygun bir geçici protez kullanılmalıdır.

İmplant tedavisinde yaş sınırı var mıdır?

Sistemik hastalıkların olmadığı her bireye yaşı kaç olursa olsun implant yapılabilinir. Sadece büyüme çağındaki çocuklara implant tedavisi önerilmemektedir.

İmplantların kullanım ömrü ne kadardır?

İmplantların kullanım ömürleri sizin ağız bakımınızla doğru orantılıdır. İyi bir ağız bakımıyla uzun süreler kullanılan implantların olduğu gibi, ağız bakımının ihmal edilmesi ve düzenli kontrollere gelinmemesi sebepli kayıplarda literatürlerde görülmektedir.

Dr. Dt. Müge Tirali Türkkan

Diş Eti Hastalıkları ve Cerrahisi Uzmanı (Periodontolog)

İlk Yorumu Siz Yapın